Skrivet av: ior2007 | mars 27, 2008

Det viktigaste är inte att förstå – utan att försöka

Det här mailet skickades från Emelie till Pigge och läggs ut med hennes tillåtelse. 

 

Hej Pigge!

För andra gången läser jag din bok. Första gången jag läste den hade den nyligen kommit ut, men när jag tog tag i boken igår mindes jag det inte. Det var först när jag läst 50 sidor som jag kom ihåg. Jag tror att jag helt enkelt var avtrubbad när jag först läste den. Nu i efterhand minns jag att jag sträckläste den och att jag grät mycket, med ett gnagande dåligt samvete. ”Jag har inte rätt att vara ledsen, tsunamin tog inte min familj och jag kommer aldrig förstå”. Men tårarna var också ett tecken på hur du lyckas skriva med inlevelse och låta läsaren hamna mitt i kaoset, något jag idag är tacksam över. Hur man nu förklarar det.

 

Det har nu gått över tre år och idag läser jag boken på ett annat sätt än jag sist gjorde. Nästan varje sida läser jag två gånger och får för mig att dessa tre år stått still, att den där dagen för alltid kommer följa världens befolkning i hälarna. Men med lite distans kan jag nu läsa boken och istället försöka förstå, det är vad jag inser när jag måste läsa om nästan varje sida. Drabbad eller inte – vi alla har så många frågor, och på något sätt försöker vi få svar på dem.

 

Jag vill säga Pigge, att jag är tacksam att du tog steget att skriva en bok, för din egen skull – men också för alla oss som inte var där, som inte förstår. Vi har alla ett gemensamt ansvar, myndighet som privatperson – och vi är menade att finnas till för varandra.

Det är viktigt att ha i åtanke att det värsta som kan hända i en människas liv, skiljer sig åt. Vi är bara medvetna om det värsta som hänt oss. Och vissa saker kommer vi inte förstå. Men det viktigaste är inte att förstå – utan att försöka.

 

Ta hand om dig och din familj!

/Emelie

Kommentera

Kategorier

